NIGDY NIE WRÓCILI DO DOMU, ICH BLISCY NADAL CZEKAJĄ…

PolskaStory

5 różnych his­torii dzieci, które zag­inęły i nigdy nie wró­ciły do domu. Ich blis­cy nadal czeka­ją na jak­iś znak i proszą o pomoc. Polic­ja apelu­je, że każdy naj­drob­niejszy szczegół może być kluc­zowy w ich odnalezie­niu.

O tym jak ważne dla sprawy są nawet najm­niejsze infor­ma­c­je, mówił Kon­rad Krakowiak, Zastęp­ca Dyrek­to­ra Biu­ra Krymi­nal­nego Komendy Głównej Policji: „Zaginię­cie dziec­ka to dra­mat przede wszys­tkim dla rodziny. Dla nas, którzy od lat prowadz­imy te sprawy, to z kolei duże wyzwanie. Dlat­ego każde takie zgłosze­nie jest trak­towane przez nas jako pri­o­ry­tet. Pomi­mo upły­wu wielu lat, nie pod­da­je­my się i nie zamykamy tych spraw. Kam­pa­nia #zagin­io­ne­NIEza­pom­ni­ane ma przy­pom­i­nać między innym o tym, że polic­jan­ci wciąż anal­izu­ją, sprawdza­ją i szuka­ją odpowiedzi. Każde dziecko powin­no wró­cić do swoich blis­kich. Każ­da rodz­i­na zasługu­je na to, aby dowiedzieć się, co tak naprawdę się wydarzyło. Dlat­ego my nigdy nie przes­ta­je­my szukać. Staramy się wracać nawet do najs­tarszych spraw, ponown­ie je anal­i­zować, wyko­rzysty­wać nowe metody i możli­woś­ci wykry­w­cze. Celem kam­panii jest też zachęce­nie świad­ków, osób, które przed laty z różnych względów nie podzieliły się infor­ma­c­ja­mi kluc­zowy­mi dla sprawy, aby ter­az, nawet anon­i­mowo, przekaza­ły je Policji i pomogły odnaleźć spokój rodzi­nom, które wciąż szuka­ją.”

Twór­ca­mi kam­panii „zagin­io­ne­NIEza­pom­ni­ane jest Pol­s­ka Polic­ja oraz Fun­dac­ja Ita­ka Cen­trum Poszuki­wań Ludzi Zagin­ionych. Patronat hon­orowy objęła Rzecznicz­ka Praw Dziec­ka Moni­ka Hor­­na-Cieślak. Kam­pa­nia społecz­na potr­wa od 12 maja i zakończy się 25 maja 2025 roku. Warto wspom­nieć, że data zakończenia kam­panii nie jest przy­pad­kowa. 25 maja obchod­zony jest Między­nar­o­dowy Dzień Dziec­ka Zagin­ionego, jego sym­bol­em jest kwiat nieza­pom­i­na­j­ki. Choć cza­sem od dnia zaginię­cia minęły lata, rodziny zagin­ionych nadal pamię­ta­ją i czeka­ją na powrót, w ich ser­cach jest mała iskier­ka nadziei. Polic­ja infor­mu­je, że w pol­i­cyjnej bazie danych osób zagin­ionych aktu­al­nie fig­u­ru­ją 52 oso­by mało­let­nie, których poszuki­wa­nia trwa­ją dłużej niż 5 lat. Wśród nich są także oso­by, które zdążyły już doros­nąć w trak­cie zaginię­cia. Celem kam­panii #zagin­io­ne­NIEza­pom­ni­ane jest przy­pom­nie­nie ich twarzy i danie rodzinie ponownej szan­sy do odnalezienia swoich ukochanych dzieci. Dla rodz­iców, którzy stra­cili swo­je potomst­wo w wyniku zaginię­cia jest to olbrzymia trage­dia, bo nic nie boli bardziej niż brak infor­ma­cji o losie włas­nego potom­ka.

Prz­er­aża­jące statysty­ki:

W ciągu ostat­nich trzech lat w Polsce zag­inęło pon­ad 6 300 osób, które nie ukończyły 18 roku życia. W 2022 roku było ich 2 152, w 2023 – 2 074, a w 2024 roku – 2 098. To nie tylko licz­by, to dra­maty­czne his­to­rie rodzin, które utraciły swo­je dzieci i do dnia dzisiejszego czeka­ją na znak.  Katarzy­na Nowak, Rzecznik Pra­sowy Komen­dan­ta Głównego Policji pod­kreśla:

Każ­da z his­torii, które wciąż czeka­ją w naszych archi­wach na znalezie­nie odpowiedzi: „co się wów­czas wydarzyło?”, jest dla nas bard­zo waż­na. Nie było nam łat­wo zde­cy­dować, którą z nich chce­my Państ­wu przy­pom­nieć pod­czas tej kam­panii. Na początek wybral­iśmy te. Chcielibyśmy, żeby wszys­tkie zagin­ione dzieci odnalazły się. Musimy pamię­tać o tym, że dla osób, które od wielu lat poszuku­ją swoich dzieci, jest to olbrzy­mi ładunek emocjon­al­ny. Tym bardziej, że wszys­tkie te rodziny poprosil­iśmy o napisanie kilku zdań, wspom­nień o naszych Nieza­pom­i­na­jkach.”

Polic­ja przy­pom­i­na his­to­rie zagin­ionych dzieci:

  • Moni­ki Kobył­ki, która zag­inęła w 2012 r. w Woli Gałeck­iej. Miała 14 lat, do prze­jś­cia, aby znaleźć się w bez­piecznym domu, zostało jej 200 metrów
  • Ani Jałow­ic­zor, która ostat­ni raz widziana była na zabaw­ie kar­nawałowej w 1995 r. w Simoradzu. Miała 10 lat.
  • Andże­li­ki Rutkowskiej, która zag­inęła w Kole w 1997 r., gdy miała 9 lat i baw­iła się w pobliżu bloku, w którym mieszkali dzi­ad­kowie.
  • Ewy Wołyńskiej, która zniknęła z pod­wór­ka rodzin­nego domu w Kar­lin­ie w 2002 r. Miała 10 lat.
  • Sew­ery­na Adam­czy­ka, który opuś­cił dom w Tyl­manowej w 2013 r. i zag­inął bez śladu. Miał 16 lat.
  • Katarzy­na Nowak, Rzecznik Pra­sowy Komen­dan­ta Głównego Policji zaz­nacza, że do każdej z tej his­torii przy­pom­i­nanej w ramach kam­panii społecznej pub­likowana będzie fotografia pochodzą­ca z okre­su zaginię­cia, jak i ta, która będzie wyko­nana w ramach pro­gresji wiekowej, czyli przed­staw­ia­ją­ca symu­lację, jak dane dziecko może obec­nie wyglą­dać. Polic­ja liczy, że oso­by, które będą oglą­dać fotografie być może przy­pom­ną sobie coś, lub rozpoz­na­ją te oso­by. Polic­ja zaz­nacza, że każdy naj­drob­niejszy syg­nał, infor­ma­c­ja może mieć istotne znacze­nie w spraw­ie.

200 metrów do domu. Dziewięć lat. Zabawa u dzi­ad­ków. Kar­nawał. Pod­wórko…- to nie są frag­men­ty dziecię­cych wspom­nień. To frag­men­ty his­torii dzieci, które zag­inęły i jeszcze nie wró­ciły do domów. Zostały tylko pyta­nia. I nadzie­ja, że ktoś coś pamię­ta.”-Czy­tamy na ofic­jal­nym pro­filu Komendy Stołecznej Policji, gdzie pub­likowany jest spot pro­mu­ją­cy kam­panię społeczną #ZAGINIONENIEZAPOMNIANE. W spocie pokazana jest zabawa dwój­ki dzieci baw­ią­cych się w chowanego, w kole­jnej sce­nie jed­na z bohaterek spo­tu pokazana jest już jako nas­to­lat­ka mówią­ca: „Ja nadal szukam, ale to już nie jest zabawa. Proszę wróć.” -Spot ukazu­je dra­maty­czny apel wszys­t­kich rodzin zagin­ionych. Kam­pa­nia nie tylko ma na celu przy­pom­nie­nie tych smut­nych his­torii z życia rodzin, ale także ma pokazać jak istot­nym ele­mentem jest edukac­ja w zakre­sie zaginięć dzieci. Autorzy kam­panii chcą zwró­cić uwagę, jak roz­maw­iać z dzieck­iem na tem­at jego bez­pieczeńst­wa, pokazać jak dzi­ała sys­tem Child Alter i czym jest pro­gres­ja wiekowa.

Mate­ri­ał: został opra­cow­any na pod­staw­ie mate­ri­ałów: https://policja.pl/pol/aktualnosci/260441,zaginioneNIEzapomniane-kampania-ktora-przywraca-twarze-i-pamiec.html

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *