Do rozmowy zaprosiliśmy Agnieszkę Domańską stylistkę i doradcę wizerunku, która na co dzień zajmuje się wspieraniem osób w budowaniu wizerunku, który jest spójny z ich osobowością, wartościami i celami zawodowymi.
Redakcja: Agnieszko od kilku lat jesteś ekspertem i pomagasz zarówno kobietom, jak i mężczyznom w budowaniu profesjonalnego wizerunku. Jak cię widzą, tak cię piszą. Jest to powiedzenie, które z pewnością sprawdza się w życiu, ponieważ czasem to, jak wyglądamy, w jaki sposób się prezentujemy, decyduje o tym, czy np. dostaniemy wymarzoną pracę. I zatrzymamy się przy tym temacie, ubioru na rozmowę rekrutacyjną. Jak się ubrać? Jak sprawić, aby nasz przyszły pracodawca, stwierdził po rozmowie rekrutacyjnej, tak, to jest ta idealna kandydatka, ten idealny kandydat.
Agnieszka Domańska: Zazwyczaj doradza się, aby kandydat ubrał białą bluzkę. Bo biały sprawia wrażenie, że jesteśmy odbierani jako osoby eleganckie, czyste. Biel dodaje swego rodzaju świeżości. Jednak tutaj należy zaznaczyć, że jest to zdecydowanie dobry wybór dla osób, które są w chłodnym typie kolorystycznym. Natomiast u osób, które mają ciepły typ kolorystyczny – to biały nie jest dobrym wyborem, ponieważ może sprawiać, że twarz będzie wyglądać niezdrowo. Co w efekcie sprawi, że to pierwsze wrażenie nie będzie zbyt dobre. Warto się więc zastanowić, czy do ciepłego typu urody lepszym rozwiązaniem nie będzie bluzka w odcieniach écru, ale z kolei ten kolor może sprawiać wrażenie pożółkłego. Więc ja ogólnie odradzam go na rozmowę o pracę. Można np. alternatywnie przy ciepłym typie kolorystycznym zamiast białej koszuli, czy też bluzki wybrać taką w kolorze swoich oczów. I tutaj należy podkreślić, że dobierając strój, warto kierować się doborem kolorów, które pasują do naszego typu urody.
Redakcja: Agnieszko, aby wiedzieć jakie kolory są dla nas dobre, warto zainwestować w analizę kolorystyczną. Ty taką analizę wykonujesz. Jak wygląda realizacja takiej usługi?
Agnieszka Domańska: Analiza kolorystyczna jest bardzo pomocna w doborze kolorów, które do nas najlepiej pasują. Po wykonanej analizie kolorystycznej wiemy, jakim jesteśmy typem urody, znamy swoje barwy, więc też z pewnością łatwiej dokonywać nam jest modowych wyborów. Jeśli jednak takiej analizy nie wykonaliśmy, możemy po prostu przymierzyć sobie rzeczy, które chcemy wybrać i zobaczyć, w których wyglądamy najkorzystniej. Zaznaczę jeszcze, że z usługi analizy kolorystycznej można skorzystać online i stacjonarnie. Przy usłudze stacjonarnej korzystamy ze specjalistycznych, kolorowych chust.
Redakcja:Czy taką analizę robimy, raz na całe życie? Czy taka analiza może być zmienna np. gdy pofarbujemy włosy?
Agnieszka Domańska: Zdecydowanie jak pofarbujemy włosy, może to mieć wpływ na analizę kolorystyczną. Wiesz, ja chcę zwrócić uwagę na to, że to, co stworzyła natura, jest najpiękniejsze, bo popatrz nawet kwiatek — wszystko w nim współgra. Zwróć uwagę, że gdy kobieta ma jasną oprawę oczów, a pofarbuje sobie włosy np. na czarno, to musi automatycznie się mocniej malować, bo z reguły kobiety z jasnymi naturalnie włosami, mają też jasne brwi. I takie pofarbowanie włosów może sprawdzić, że musimy ten wizerunek od nowa budować, dlatego przy takich drastycznych zmianach zaleca się powtórzenie analizy kolorystycznej.
Redakcja: Wspomniałaś, że taką analizę wykonujesz również online, jak wygląda taka internetowa usługa? Myślę, że żyjemy w świecie, gdzie cenimy sobie wygodę i możliwość skorzystania z tego typu usługi, nie wychodząc w domu. Jak to wygląda?
Agnieszka Domańska: Faktycznie analiza online jest najbardziej popularna. Wykonuję ją za pomocą specjalistycznego programu, zadając klientowi różne pytania np. jaki ma kolor oczu, naturalny kolor włosów, nawet pytam na jaki kolor się opala? Przechodzimy przez kilka takich kroków, po czym dostajemy bardzo dokładny wynik związany z typem kolorystycznym, otrzymujemy też paletę kolorów, która jest najbardziej pasująca do klienta. Znajomość palety kolorystycznej z pewnością pomaga w dokonaniu trafnych wyborów modowych, przede wszystkim klient, znając tę paletę, może kupować i dobierać ubrania w kolorach, które pasują do jego typu urody.
Redakcja: Nasuwa mi się pytanie, czy są jakieś kolory, rozwiązania kolorystyczne, które będą pasować do wszystkich typów kolorystycznych tzw. uniwersalne kolory?
Agnieszka Domańska: No właśnie niekoniecznie. Zobacz, nawet przy tym białym wychodzi, że mimo powiewu świeżości, jaki daje ten kolor, to niektóre osoby nie będą w nim wyglądać korzystnie. Tutaj po prostu trzeba wypracować własny styl dopasowany do swojego typu urody. Nie ma uniwersalnych rozwiązań pasujących do wszystkich osób.
Redakcja: Agnieszko korzystając z okazji, pozwolę sobie zapytać, jaki strój pasuje do kobiety biznesu, chodzi mi o taki kompletny strój biznesowy. Zależy mi, abyś dała naszym czytelniczkom, jakieś konkretne wskazówki, które pomogą im stworzyć spójny wizerunek w biznesie.
Agnieszka Domańska:Pierwsze, co się nasuwa to garsonka — bo jest trochę biznesowo, trochę kobieco, a zarazem elegancko. Niektóre kobiety biznesu wolą jednak garnitur i to też jest dobre rozwiązanie. Problematyczną kwestią dla kobiet jest sukienka, bo często słyszę od klientek, że czują, że nie wypada jej założyć. Tutaj pojawia się kwestia, jeśli sukienka to jaka, jak powinna wyglądać — po pierwsze sukienka biznesowa nie może mieć zbyt dużego dekoltu, czy jakiś zbyt rażących wycięć na plecach. Absolutnie tego typu sukienka nie powinna też być zbyt udziwniona, tzn. nie powinna mieć jakichś falban, czy też elementów, które odwracają uwagę. Sukienka jak najbardziej tak, ale odpowiednio dobrana. Unikamy przede wszystkim krótkich sukienek i spódnic. Jednak zaznaczę, że długość też musi być dopasowana do sylwetki. Jedna Pani będzie wyglądała lepiej w spódnicy czy sukience przed kolana, a inna w dłuższej. Wszystko należy dopasować do typu figury. Każda kobieta, w czym innym lepiej wygląda. Należy znaleźć swój styl i modele ubrań, które uwydatniają nasze walory i ukrywają niedoskonałości.
Redakcja: Agnieszko, wiadomo, że w biznesie bez rajstop ani rusz. Jest to standard. Jednak nasuwa mi się pytanie, jaki kolor rajstop powinniśmy wybrać? Czy powinny być w pełni kryte? Czy wystarczy, że założymy cienkie, cieliste?
Agnieszka Domańska: Tutaj przede wszystkim ma znaczenie też kolor obuwia, bo popatrz, jak wybierzemy jasne buty, to niekoniecznie będą pasować ciemne rajstopy, może to wyglądać bardzo źle. Drugim elementem, na jaki należy zwrócić uwagę to kwestie, stanu naszych nóg. Czasem mamy np. jakieś przebarwienia, popękane naczynka, wtedy polecam kryte rajstopy, aby to zakryć. Musimy pamiętać, że rajstopy są elementem naszego stroju i muszą z nim idealnie współgrać. W kwestii dobierania rajstop, będzie miało też znaczenie czy jesteśmy wysokie, czy niskie. Bo popatrz, jeśli jesteśmy niskie i np. źle dopasujemy buty, rajstopy, długość sukienki możemy sprawić, że optycznie będziemy wydawać się jeszcze niższe, a chyba tego nie chcemy?
Redakcja: A co Ty Agnieszko myślisz, o wyborze wzorzystych rajstop? Czy możemy sobie na to pozwolić, na takie szaleństwo w strojach biznesowych? To pytanie przychodzi mi do głowy, ponieważ będąc ostatnio na kilku konferencjach, zauważyłam, że kobiety coraz częściej eksperymentują, również wybierając wyszukane wzory rajstop.
Agnieszka Domańska: Osobiście jestem zwolenniczką minimalizmu i uważam, że to, co jest delikatne, zawsze się sprawdzi. Natomiast takie różne udziwnienia mogą zaburzyć nasz wizerunek np. perełki w rajstopach. Więc ja zdecydowanie w biznesie, czy też gdy klient, klientka wybiera się na rozmowę kwalifikacyjną, stawiam na klasyczne, minimalistyczne rozwiązania. Oczywiście zaznaczę, że są zawody, które mogą sobie pozwolić na większą swobodę np. artyści, muzycy. Ale tutaj mówimy o typowym biznesowym stroju, więc zdecydowanie stawiam na proste rozwiązania, bez udziwnień, przepychu. I jeszcze raz podkreślę, strój biznesowy nie powinien odwracać uwagi, on ma podkreślić nasz profesjonalizm.
Redakcja: Agnieszko, jakie błędy najczęściej popełniają kobiety, wybierając strój biznesowy? Co Ciebie jako profesjonalistę, najbardziej razi?
Agnieszka Domańska: Nie chciałabym tutaj kogokolwiek oceniać w kategorii, że popełnia błąd, bo po prostu ten ktoś ma też swój styl i może mu się tak podoba. Jestem daleka od jakiejkolwiek krytyki, bo to nie chodzi o to, abym kogoś krytykowała za jego gust. Gusta są różne. Ja mogę powiedzieć, co mi się podoba, a co nie. Przede wszystkim uważam, że strój powinien być adekwatny do okazji, dostosowany do miejsca np. jak idziemy do filharmonii, czy teatru powinniśmy ubiór dostosować do powagi miejsca. Moim zdaniem należy kierować się etykietą. Strojem pokazujemy też siebie, jest on naszą wizytówką.
Redakcja: Teraz skupimy się na panach i tutaj będzie zdecydowanie prościej. Bo chyba wystarczy dobrze dobrany garnitur i mamy doskonały strój biznesowy. Bardziej zatem chciałam się skupić na kolorach garniturów idealnie sprawdzających się w biznesie?
Agnieszka Domańska: Na spotkania biznesowe zdecydowanie sprawdzą się kolory, które kojarzą się z typową męską elegancją: granat, szary, czarny. Z tym że czarny tutaj nie polecam dla panów, którzy mają już np. siwe włosy. Ciemnostalowy może okazać się dla nich korzystniejszym rozwiązaniem. Natomiast jeśli chodzi o brązy i zielenie, z tymi kolorami byłabym bardziej ostrożna. Bo to są odcienie, które zdecydowanie trzeba bardzo indywidualnie dopasować.
Redakcja: Agnieszko, ale musimy tutaj zaznaczyć, że panowie też mogą wykonać analizę kolorystyczną. Czy mężczyźni chętnie korzystają z takiej usługi?
Agnieszka Domańska: Oczywiście, że tak. I przyznam się szczerze, że coraz częściej mężczyźni są świadomi, że warto dopasować strój do swojego typu urody. Trafiają się panowie, którzy chcą odkryć swoją paletę kolorystyczną i tutaj ta świadomość oraz potrzeba osiągnięcia dobrego wyglądu jest coraz częściej spotykana. Choć nadal to kobiety są w przeważającej liczbie osobami korzystającymi z moich usług, to z roku na rok coraz więcej panów zgłasza się do mnie, aby stworzyć swój niepowtarzalny, spójny wizerunek. Jeśli już mówimy o stroju biznesowym mężczyzn, to zaznaczę, że podobnie jak u kobiet zwracam uwagę, aby wizerunek był spójny, żaden element stroju nie może zbytnio odwracać uwagi. W męskim stroju może być to np. źle dobrany krawat. Jeszcze zwrócę uwagę, że panowie, komponując strój biznesowy, zawsze bez względu na pogodę powinni zakładać koszulę z długim rękawem. Ostatnio dużo się mówi o większej swobodzie w modzie i zauważyłam, że coraz częściej mężczyźni decydują się ubierać koszulę z krótkim rękawem, co wygląda po prostu źle. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest podwinąć estetycznie długi rękaw, jeśli jest gorąco. I tu taka złota rada, w wizerunku formalnym koszula zawsze powinna być z długim rękawem..
Redakcja: Agnieszko, jeśli chodzi o męskie dodatki, co polecasz?
Agnieszka Domańska: Butonierki pięknie wyglądają, można je dopasować do logo firmy, którą reprezentujemy. Czasami tworząc wizerunek biznesowy np. prezesa danej firmy, szukamy kolorów, które będą kojarzyć się z przedsiębiorstwem.
Redakcja: Agnieszko zauważyłam, że od kilku sezonów panowie ubierają kolorowe skarpety np. w kaczki do garniturów. Co myślisz o tym utrzymującym się trendzie? Czy Twoim zdaniem może to zostać uznane za nieadekwatne do spotkania?
Agnieszka Domańska:Też zauważyłam taki trend, i nawet coraz częściej pojawiają się dwie różne skarpetki, w sklepach też jest coraz większy wybór. Z jednej strony jest to fajne, bo można dodać trochę luzu, ale z drugiej strony jak ktoś ma spodnie odsłaniające skarpetkę i np. ma do wygłoszenia ważne przemówienie na scenie to ta skarpeta może odwracać uwagę i zamiast widownia skupiać się na tym, co ta osoba ma do powiedzenia, będzie skupiona, co ma ona na skarpetce. A tak jak wcześniej wspomniałam, żaden element garderoby biznesowej nie powinien odwracać zbytnio uwagi.
Redakcja: Agnieszko kolejny trend buty sportowe do garnituru, jak dla mnie nie do przejścia. A co Ty sądzisz na ten temat?
Agnieszka Domańska: Mnie też to razi… W szczególności, jak to są białe buty do czarnego garnituru. Należę do osób, które preferują klasyczny styl. Musimy zapamiętać, że w profesjonalnym stroju chodzi o spójność i teraz wyobraźmy sobie sytuację, że zostaliśmy zapamiętani na spotkaniu jako ten/ta w białych adidasach. Ludzie w biznesie powinni być zapamiętani poprzez to co, mają do powiedzenia i do przekazania. Strój ma podkreślić ich profesjonalizm, a nie odwracać uwagę otoczenia.
Redakcja: Wybacz Agnieszko, muszę Ci zadać to pytanie: Czy my jako Polacy jesteśmy narodem dobrze ubranym? To pytanie nasunęło mi się głównie, dlatego – że zauważyłam, że coraz więcej osób odchodzi od klasyki i np. na spotkanie biznesowe przychodzi w jeansach z dziurami, łącząc je z elegancką marynarką. Jak Ty jako profesjonalistka oceniasz ten zmieniający się trend?
Agnieszka Domańska: Myślę, że tworząc wizerunek, przede wszystkim trzeba pamiętać o umiarze. Powiedzmy, że mówisz o sytuacji, że to pasuje do danej osoby, podkreśla ona w ten sposób swój styl bycia — to wtedy te potargane jeansy i marynarka mogą przejść mimo złamanej etykiety. Bo ta osoba, pokazuje własne ja, a te jeansy tylko podkreślają jej styl.
Redakcja: Agnieszko, nie odpuszczę: Jak oceniasz, czy jesteśmy narodem dobrze ubranym, czy też nie?
Agnieszka Domańska: Ja myślę, że jako naród mamy problem z tym, że większość osób nie potrafi określić, jaki ma styl? Brakuje mi tutaj takiej konsekwencji w stylu ubierania, co jest bardzo ważne w budowaniu jednolitego i spójnego wizerunku. Wydaje mi się, że za bardzo mieszamy style i to nie zawsze wygląda dobrze. Jeszcze raz zaznaczę, że nie zawsze warto podążać za modą. Bo nie każdy krój danego ubrania będzie do nas pasował np. dzwony, nie będą korzystnie wyglądać na każdej kobiecie. Ważne, aby dopasować fasony, które pasują do naszej sylwetki. Podobnie z kolorami sezonu, nie każdy będzie wyglądał w nich korzystnie. Ważne jest zatem znać fasony ubrań, w których wyglądamy dobrze i znać swoją paletą kolorystyczną. Ta wiedza z pewnością pomoże nam w budowaniu korzystnego wizerunku.
Redakcja: Ostatnio coraz częściej słyszę, że moda nie ma wieku. Coraz częściej też spotykam kobiety w starszym wieku, które swobodnie bawią się modą i chętnie np. ubierają krótką spódniczkę. Czy zgadzasz się, z tym że nie ma rzeczy, których nie wypada ubrać ze względu na wiek?
Agnieszka Domańska: Też widzę, że coraz więcej pań nawet w kwiecie wieku jest bardziej odważna jeśli chodzi o stroje np. ubiera krótką spódniczkę. Jeśli kobieta jest szczupła, ma fajną figurę, wygląda to bardzo estetycznie i nie widzę powodu, aby nie mogła się w coś ubrać tylko, dlatego że skończyła jakiś tam wiek. Bardzo mi się to podoba, że kobiety teraz eksperymentują z modą nawet w tym późniejszym okresie swojego życia. Zauważ, że teraz są duże możliwości, aby zachować formę na dłużej i czemu tego nie wykorzystać, skoro można wyglądać młodziej? Teraz panie w kwicie wieku ubierają się w piękne, żywe kolory.
Redakcja: Agnieszko, jak wygląda współpraca z Tobą jako stylistką? Mam wrażenie, że ludzie obawiają się zbyt dużych kosztów: usługa stylistki i wymiana garderoby. Czy wymagana jest wymiana szafy? Czy można pracować na tym, co się ma, nie obciążając dodatkowo swojego budżetu poprzez zakup nowych ubrań?
Agnieszka Domańska: Po pierwsze staram się tworzyć stylizacje na tym co klient/klientka ma już w swojej szafie, nie ma konieczności wymiany całej garderoby. Czasem zdarza się tak, że mamy fajne ubrania, a po prostu nie potrafimy ich odpowiednio połączyć w zestawy. Wtedy ja pomagam stworzyć takie zestawy. Zdarzają mi się klientki, które nie chcą przeglądu szafy, tylko chcą od nowa zbudować swój wizerunek i wtedy wybieramy się na zakupy. Jednak ja jestem zwolenniczką tego, aby wykorzystywać też rzeczy, które już mamy w swojej garderobie. W ramach takiej współpracy wykonujemy przegląd szafy, klient/klientka dowiaduje się jakie fasony ubrań są najlepsze do jego/jej sylwetki oraz poznaje swoją paletę kolorystyczną. Natomiast jeśli chodzi o zakupy, dostosowuje się do budżetu klienta, bo wcale nie trzeba wydawać fortuny, by wyglądać dobrze.
Redakcja: I tym optymistycznym akcentem Agnieszko bardzo dziękuję za rozmowę, a wszystkich naszych czytelników zachęcam do eksperymentowania z modą.
Skontaktuj się z Agnieszką!
www.agnieszkadomanska.pl
https://www.facebook.com/wizerunekpelensukcesu